Moeten kinderen leren programmeren?

Kinderen moeten al heel veel leren: rekenen, lezen, schrijven … En dat is nog maar het begin.
Het leven van kinderen zit vol met leermomenten, zowel op school als thuis. Moét programmeren daar dan nog bijkomen?

De toekomst verandert razendsnel

Het staat geregeld in de media “automatisatie is een bedreiging voor onze jobs”. Dit wil zeggen dat er veel jobs zullen verdwijnen, inderdaad. Mààr er komen ook nieuwe jobs bij. De mogelijkheden die de nieuwe technologieën ons brengen veranderen onze maatschappij en dus ook wat wij moeten kennen, kunnen en weten om binnen deze snel veranderende maatschappij te kunnen functioneren.

We zullen dus steeds meer programmeurs en ingenieurs nodig hebben. Daarom kunnen kinderen best zo snel mogelijk leren programmeren. Wil dat zeggen dat iedereen programmeur moet worden? Nee, natuurlijk niet. Het is een kwestie van de kinderen de kans te geven hun talenten zo vroeg mogelijk te ontdekken en ontwikkelen. 

Kinderen die de eerste stapjes van programmeren onder de knie krijgen zullen onze toekomstige maatschappij beter begrijpen, leren logisch denken en leren de mogelijkheden van de nieuwe technologieën zien. 

Kinderen moeten dus in de eerste plaats aan ‘computional thinking’ doen. Dit is nog geen programmeren, maar wel begrijpen hoe een programmeur moet denken. 

Angelo Vermeulen (Vlaams ruimteonderzoeker en kunstenaar) stelt het zo: “Het is echt nodig dat kinderen leren programmeren, in welke programmeertaal ze dit leren is niet belangrijk, als ze het maar leren!

Een goede programmeertaal om te leren voor kinderen is Scratch.

Scratch

Scratch is een visuele programmeertaal die ontwikkeld is op de MIT door Lifelong Kindergarten group en het MIT Media Lab. De taal is geschikt voor het maken van  interactieve verhalen, animaties, spellen, muziek en kunst.

Het bijzondere aan deze programmeertaal is dat het werkt met blokjes i.p.v. tekst. Dat beperkt syntaxfouten door de onderdelen van een programma als legosteentjes in elkaar te laten passen. Als de blokjes passen is het programma in orde en kan het worden uitgevoerd. Programmeerfouten blijven vanzelfsprekend mogelijk. Maar uit fouten kan je leren 🙂 .

Kort gezegd kan je met de Scratch programmeertaal projectjes maken door blokjes met verschillende functies in een bepaalde volgorde te zetten. Het begint heel simpel, maar de projecten kunnen heel complex worden. 

Je kan Scratch het beste leren door het gewoon te doen, fouten maken is niet erg, je kan niks onomkeerbaar verkeerd doen. Op de website scratch.mit.edu kan je gratis aan de slag: probeer het, bekijk voorbeelden, of wordt lid.

Meer inspiratie of hulp nodig? In de bib hebben wel veel boeken met uitleg en voorbeelden. Ook op YouTube staan veel voorbeelden en tutorials.

Kinderen kunnen in de bibliotheek van Bree met Scratch leren werken tijdens de bijeenkomsten van de CoderDojo. Meer info over CoderDojo vind je in deze blogpost.

Tot bij een van de volgende CoderDojo bijeenkomsten?


Deel op...


Lees verder...

UiTtip: Eerste digitaal museum voor schone kunsten

Deze UiTtip laat ons iets verder reizen, maar het is vast en zeker de moeite waard. Gaat u naar Parijs?…

Lees meer

App in de kijker: Musical.ly

Kinderen kunnen je deze app waarschijnlijk beter uitleggen dan volwassenen, maar we doen toch een poging 😉 . De app…

Lees meer