Mediawijs onderwijs #5

In het onderwijs zijn jullie voortdurend bezig om leerlingen voor te bereiden op een eigen plek in onze snel veranderende samenleving. Om te kunnen functioneren en participeren in onze huidige samenleving is het belangrijk om te weten hoe nieuwsberichten tot stand komen, hoe je ze moet interpreteren maar ook hoe ze je beïnvloeden. 

Wil je werken rond nieuws in de klas? We helpen je graag op weg met deze drie tips:

Nieuws in de Klas

Kinderen en jongeren gaan anders met nieuws en informatie om dan volwassenen. Via internet, radio, televisie, kranten, boeken, tijdschriften, vrienden en de mobiele telefoon komen ze in aanraking met beelden, geluiden en teksten. Voor een snelle nieuwsvergaring wenden ze zich echter in de eerste plaats tot sociale media, waar ook fake news aan sneltempo circuleert.

Daarom is het belangrijk dat kinderen en jongeren op diverse manieren en kanalen in contact komen met nieuws en er kritisch mee leren omgaan. Leerkrachten spelen hierbij een belangrijke rol. Maar dat is niet altijd evident. Met Nieuws in de Klas leren ze werken met verschillende nieuwsbronnen en deze te interpreteren. 

Nieuws in de Klas is met andere woorden een media-educatief project dat bijdraagt tot het vormen van leerlingen tot geïnformeerde, kritische en ‘mediawijze’ burgers. 

Nieuws in de Klas is bruikbaar in alle onderwijsvormen vanaf de derde graad van het lager onderwijs. Zin om met je klas rond nieuws- en informatiegeletterdheid te werken? Klik hier om een gratis nieuwspakket aan te vragen.

Anders Bekeken

Je wil graag een video tonen tijdens jouw les? Als informatiebron of als gespreksstarter? Maar zijn deze beelden wel zo ‘objectief’ als ze op het eerste zicht lijken? Je staat best even stil bij de fragmenten die je wil gebruiken. Journalisten en reportagemakers maken bepaalde keuzes om een boodschap over te brengen. 

Om hier meer inzicht in te krijgen, en te ontdekken of deze boodschap past bij wat jij wil overbrengen, heeft Mediawijs.be samen met VIAA (Vlaams Instituut voor Archivering) een interactieve tool ontwikkeld om met video’s aan de slag te gaan in de klas. Deze interactieve video met 6 vragen en 5 voorbeelden helpt leerkrachten en leerlingen beter naar video’s te kijken en stil te staan bij wat ze (niet) zien. Zo kan je werken aan een kritische houding en de eindtermen ICT en mediawijsheid. 

Fake News

Het internet is een schat aan informatie. Maar hoe weet je welke informatie betrouwbaar is en welke niet?
Mediawijs maakte een poster met de 10 belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen om na te gaan of berichten echt of nep zijn.

Betrouwbare informatie

Lees hier de vorige blogpost over Mediawijs onderwijs.


Deel op...


Lees verder...

Ben jij nog helemaal mee?

Weet jij wat de volgende woorden betekenen?  Vloggen, QR-code, Netflix, trolling, cloudcomputing, blockchain … Digital duel Of je de woorden…

Lees meer

Lachen met technologie? Ja, graag!

Kan je lachen met (nieuwe) technologie, STEAM, en makers? Ja natuurlijk! Henk Rijckaert (zelf lid van de makerbeweging) zette zijn…

Lees meer