Mediawijs onderwijs #3

Naar welke troep kijken onze kinderen allemaal?

Wat is dat toch met de jeugd van tegenwoordig? In plaats van gezellig mee naar de tv te kijken checken ze op YouTube onnozelaars die zichzelf filmen. Een Hollander met een pet, een Marokkaan die een pruik opzet, of een Zweed met een irritant stemmetje. Wie zijn deze vloggers eigenlijk? En wat is er in godsnaam zo interessant aan? De normen en waarden die ze op YouTube zien nemen ze over. Het is dus heel belangrijk om als leerkracht op de hoogte te zijn van deze jongerencultuur. 

Afbeeldingsresultaat voor influencers

Enzo Knol

Ken jij Enzo Knol? een overjaarse Hollandse puber. Hij heeft een marcelleke aan en zijn pet staat achterstevoren. Hij is een echt YouTube-fenomeen in Nederland en kreeg zelfs als eerste vlogger ooit een wassen beeld in Madame Tussauds!
Per dag maakt hij twee filmpjes, en zet die op YouTube. Daarin filmt hij zijn eigen niet zo boeiende leven: Enzo maakt pizza, Enzo ruimt zijn kamer op, Enzo eet te veel wasabinootjes, enzoverder. 
Toch is Enzo Knol razend populair bij de Nederlandse én Vlaamse jeugd. Op zijn YouTube-kanaal heeft hij momenteel 895.908 abonnees, in totaal werden zijn filmpjes al 500 miljoen keer aangeklikt. Aan advertentie-inkomsten alleen al verdient hij naar schatting 350.000 euro per jaar, en daarnaast heeft hij nog een eigen Knolpower-kledinglijn. Kortom: Enzo is een rockster. Als hij buitenkomt, wordt hij overvallen door een horde gillende tieners-met-selfiestick. Ter illustratie: Google even ‘Enzo Knol meeting loopt uit de hand’. En verbaas uzelf.
Wanneer is dat allemaal gebeurd? Hoe komt het dat een Hollander, die niet eens zijn middelbare school afmaakte, plots de nieuwe held is van onze kinderen? ‘Welkom in de wondere wereld van de vloggers’. ‘Het is echt een wereld die binnen de jongerencultuur zit, en waar vele ouders en leerkrachten níks van kennen. Maar het boomt wel gigantisch. Enzo Knol postte zijn eerste filmpje in juni 2013. Nog geen jaar later was hij een megaster.’

Net dat is het geheim van zijn succes. Want eerlijk: als een sympathieke nitwit als Enzo dit kan, dan kan iedereen het. Je maakt gewoon een YouTube-kanaal aan, zet er een filmpje op, en hop: je bent vlogger. Dan is het gewoon hopen op een paar duizend views. ‘Dat is niet eens onrealistisch’, ‘Vloggen is voor jongeren een heel bereikbare droom.’ Het zijn geen televisiesterren, die dromen van een leven in de spotlights. Het zijn gasten die gewoon filmpjes maakten als tijdverdrijf, en zo toevallig beroemd werden. ‘Een goeie vlogger is authentiek’, zegt Zaka. Zaka (Ben Zakaria) is een van de populairste vloggers in Vlaanderen.Hij maakte zijn eerste filmpje over de ramadan. Hij is snel, grappig en vooral: altijd positief. Op YouTube is het simpel: zet je camera aan, en begin.’

Sterallures of niet, Enzo, Zaka en andere vloggers zijn wél de nieuwe helden van het scherm. De pioniers van een generatie die heel anders televisie gaat kijken. Kinderen maken geen onderscheid meer tussen een televisie, een laptop, of een tablet. Het zijn gewoon schermen, waarop ze heel bewust kiezen wat ze willen zien. Wij kijken nog tv aan de hand van het programmaboekje, maar zij stellen hun eigen menu samen uit een gigantisch aanbod. En nee, ik begrijp ook niet wat er zo fascinerend is aan Enzo Knol. Maar daarom zijn zij de jeugd.’
Enkele andere namen van vloggers die je moet laten vallen om indruk te maken op kinderen/Jongeren:

PewDiePie (pjoewdiepaai)

PewDiePie is de populairste vlogger ter wereld met 60 miljoen abonnees. Een Zweed die filmpjes download waarin hij videospellen speelt en becommentarieert met een luid, hees stemmetje.

Achterklap

Ergin, een Limburger met Turks-Italiaanse roots en rebel van de Vlaamse vlogwereld. Lacht je uit met je Facebook-profiel. Gaat ook vaak op stap naar verlaten gebouwen. Hij begeleidt veel nieuwe, jonge vloggers

UP2D8 (up toe deeit)

Samir, jongeman met blauw haar, overloopt snel en flitsend het internetnieuws van de week. De ideale schoonzoon van de vlogwereld. Hij spreekt tenminste een beetje algemeen Nederlands en brengt uw kind nog een klein beetje actualiteit bij.

Dylan Haegens

Dylan Haegens is een Nederlandse videomaker, filmmaker en acteur op YouTube.
Haegens noemt zichzelf niet direct een vlogger, wat volgens hem het maken van een videodagboek betekent. Wat hij schrijft sketches en werkt ze uit, ze zijn net wat uitgebreider en directer zijn dan een videodagboek.
Haegens won in 2016 en 2017 de VEED Award in de categorie ‘Beste Comedy YouTuber’ en in 2017 ook voor ‘Beste Mannelijke YouTuber’. Hij kreeg in 2017 een gouden playbutton. Deze award, wordt gegeven aan mensen die een miljoen abonnees behalen.

Vargass92

Vargasss92 stelt zich op sociale media op als grappenmaker en familieman. De Franse jongeman deelt vaak video’s en foto’s van grapjes die hij uithaalt, maar ook van zijn jongere familieleden. Het leverde hem een ontzettend trouwe schare volgers op. Op Instagram heeft hij bijna 600.000 volgers. Ook op Snapchat is hij razend populair. De bijeenkomsten van zijn fans hebben in het verleden al vaak tot opstootjes geleid, denken we daarbij aan de rellen in Brussel. Na een oproep van hem via sociale media om massaal naar het Muntplein af te zakken ontstonden er rellen.

En er zijn er nog veel, veel meer …

Voor elke onderwerp dat je je maar kan bedenken bestaan er YouTubers, of het nu over beauty, mode, of games gaat.

 

Geld verdienen als YouTuber?

Vraag iemand van 12 of 13 wat-ie wil worden later en je krijgt YouTuber of vlogger te horen.
Maar hoe kan je geld verdienen met vloggen? En is dat dan wel het grote geld?

Ten eerste: de views. Bij video’s op YouTube krijg je advertenties te zien. Google (de eigenaar van YouTube) krijgt daar geld voor, en keert iets meer dan de helft van dat geld uit aan het betreffende YouTube-kanaal. Als vlogger krijg je per 1000 views een bepaald bedrag uitbetaald.
Alleen hoe dat bedrag precies wordt berekend, weet niemand eigenlijk – en YouTube wil het absoluut niet vertellen. In ieder geval belangrijk voor de berekensleutel: hoe lang mensen je video kijken, en welke maand het is. Net als op televisie is december een maand waarin adverteren duurder is.
Ten tweede: Waar het echte geld zit, zijn de gesponsorde video’s. Bedrijven betalen graag voor een influencer die hun producten aanprijst. Grootheden als Dylan Haegens vangen tienduizenden euro’s voor een video of campagne. Ze prijzen bepaalde producten aan in de hoop dat hun kijkers deze kopen, en dat werkt heel goed!
Maar de Dylan Haegens van deze wereld zijn uitzonderingen. Kleinere YouTube-goden rond de 100.000 abo’s moeten het doen met duizenden euro’s voor een gesponsorde video. Prima verdiend, maar trek de belasting en de 20 procent voor de manager er vanaf en het is ook weer niet zo dat je vreselijk binnenloopt.
Ten derde: de merchandise en de schnabbels nog. Veel YouTubers hebben een webshop waar ze petjes, fidget spinners, truien en mokken verkopen. We zochten uit dat meestal ongeveer 25 procent van de verkoopprijs wordt uitbetaald aan de YouTuber.
Als je alles bij elkaar optelt kom je voor een gemiddelde YouTuber van 100.000 abonnees en ruim een miljoen views per maand uit op maximaal 2500 euro. Disclaimer: dat is een gemiddeld bedrag voor een gemiddelde maand. En voor dat geld moeten Youtubers keihard werken en 24 uur per dag online zijn.

Alles weten over deze ‘Helden van het internet’?

Kom naar de lezing op donderdag 22 februari om 19.30 u. in de bib van Bree. Meer info en inschrijven? Klik hier.

Lees hier de vorige blogpost over Mediawijs onderwijs.

Afbeeldingsresultaat voor mediacoach


Deel op...


Lees verder...

UitTip: techpeditie

Met het mooie weer (hopelijk) voor de deur geven we graag een UiTip mee: techpeditie! De Techpeditie is een reizende…

Lees meer

App in de kijker: ErfgoedApp

Ga jij er wel eens op uit in Vlaanderen of Brussel? Hou jij van citytripjes in eigen land? Dan is…

Lees meer