Mediawijs onderwijs #1

Mediawijs onderwijs, wat is dat? Hoe moet dat? Kan ik dat? 

Leerkrachten worden steeds meer met deze termen en vragen geconfronteerd. Er zijn heel veel bijscholingen en handige websites, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer. Met de posts van Mediawijs onderwijs op deze blog willen we leerkrachten ondersteunen door regelmatig enkele mediawijze tools en tips uit te lichten.

Wie met zijn of haar klas naar de bib komt heeft zeker gemerkt dat wij ook met mediawijze tools werken. We krijgen geregeld de vraag welke tools dit zijn en hoe we hier mee werken. Daarom hebben we gekozen in in deze eerste blogpost van ‘Mediawijs onderwijs’ de tools voor te stellen die we zelf al vaak gebruiken. We stellen ze aan je voor aan de hand van het SAMR-model. Dit model stelt je in staat om na te denken over ICT in de klas en of dit een meerwaarde heeft. Want als we ICT gebruiken, moet het natuurlijk wel die meerwaarde kunnen bieden.

Het SAMR-model

Als we iets aan de hand van een model uitleggen, moeten we natuurlijk ook het model zelf uitleggen.
Dat gaat het makkelijkst aan de hand van een afbeelding.

S staat voor Substitution (vervanging) 

  • Een middel wordt vervangen door een technologisch middel, zonder dat het technologisch middel meer kan
    bv.: dia’s worden vervangen door fotopresentaties op de PC

A staat voor Augmentation (vermeerdering)

  • Een middel wordt vervangen door een technologisch middel, dat daardoor meer kan dan het ‘oude’ middel
    bv.: een brief wordt vervangen door een email

M staat voor Modification (aanpassing)

  • Technologische middelen zorgen ervoor dat nieuwe toepassingen mogelijk worden, nieuwe mogelijkheden ontstaan
    bv.: met Google Docs kan er op een nieuwe manier samengewerkt worden binnen één bestand

R staat voor Redefinition (herdefinitie)

  • De nieuwe technologie kan nieuwe creaties voortbrengen, dingen waarvan men voor de technologie bestond, zelfs niet kon bedenken dat het ooit zou kunnen.
    bv.: augmented reality

Apps en tools kunnen, naar hoe ze gebruikt worden in verschillende fasen van het SAMR-model worden ingedeeld.

 Tools in de bib

Om de meerwaarde van de tools in de bib te tonen zetten we ze eerst even in het SAMR-model. Zo zie je hoe wij ze gebruiken.

S QR’codes, socrative, google forms

A bibster, QR’codes

M Ojoo, BeeBot en ProBot

R Aurasma, Green Screen

 

QR’codes

QR’codes, je ziet ze vaak, die vierkantjes van zwarte en witte vakjes. Als je ze scant met een QR’code lezer (gratis op je smartphone of tablet te zetten) wordt er een link gevolgd. Je kan een QR’code dus gebruiken als makkelijke link naar online informatie, een quizje, een filmpje …

De QR’codes kan je makkelijk en gratis maken met bijvoorbeeld deze website: qr-code-generator.com. Je vult gewoon de link in waar je een QR’code voor wil gebruiken, het programma maakt de code.

We gebruiken QR’codes in de bib als link naar kleine quizjes, of voor extra info bij tentoonstellingen.

Socrative

Met socrative kan je testen en quizjes maken. Met socrative teacher geef je vragen in en met socrative student kunnen de leerlingen deelnemen aan de quizjes.

Als leraar maak je eenmalig een account aan. Je gebruikersnaam wordt ook de kamernaam genoemd. Je kan quizzen maken met meerkeuze vragen, korte antwoorden of eigen meningen. Er zijn beperkte opmaakmiddelen, foto’s kunnen wel worden ingevoegd. De vragen volgen elkaar in vaste of willekeurige volgorde op. Je kan de gewone quiz doen of de spacerace, maar bij deze laatste kan je niet met eigen mening vragen werken. Je kan ook met pop-up peilingen of vragen werken, deze voer je in realtime in. Je kan de verschillende mogelijkheden jammer genoeg niet door elkaar gebruiken. Een pluspunt is dat je als leerkracht de scores via een scorebord kan bijhouden. Op deze manier kan je de leerlingen opvolgen en ingrijpen, als het nodig is.

Is je quiz klaar om te spelen? Dan zet je deze klaar. De leerlingen moeten enkel via socrative student de kamernaam ingeven (zodat ze de quiz van jou account spelen). 

In de bib gebuikten we Socrative bij de rondleidingen van het 5de leerjaar als een zoektocht.

Voor meer info klik hier. 

Google Forms

Met Google Forms kan je digitale invulformulieren maken. Dit kunnen quizjes zijn, enquêtes, opdrachten, inschrijvingen …

Je kan dit gratis aanmaken met je Google account. De leerlingen moeten de link volgen naar de quiz (in de bib doen we dit met QR’codes). Google maakt automatisch een overzicht van de antwoorden in Google Spreadsheets (Excel van Google). Er zijn behoorlijk wat opmaakmogelijkheden en je kan tekst, filmpjes of foto’s in de vragen steken. Je kan vragen naar een kort antwoord, een langer antwoord, meerkeuzevragen, een schaal, een raster … Er zijn meer mogelijkheden dan bij Socrative.

Google forms is heel geschikt voor korte quizjes, maar zijn een minder afgewerkt geheel dan een langere quiz in Socrative. Socrative voelt meer aan als een spel, is minder schools dan Google Forms. 

In de bib gebruiken we Google Forms voor kleine quizjes tijdens de klasuitleningen, als inschrijvingstool en voor wedstrijden.

Voor meer info klik hier.

Bibster

Bibster is een tool die lijkt op Socrative, maar meer mogelijkheden biedt op het vlak van soorten vragen die je kan stellen en de interactie vergroot. Het heeft de opmaakmogelijkheden van Google Forms, maar ziet eruit als een spel.

Bibster is speciaal ontwikkeld voor bibliotheken, hiermee maken wij de meeste digitale rondleidingen. Jammer genoeg kunnen scholen dit niet gebruiken. We raden aan om Socrative als alternatief te gebruiken. 

Ojoo

Ojoo is een tool waarmee wandelingen, zoektochten en spellen gemaakt kunnen worden die werken aan de hand van GPS-coördinaten. Ideaal voor een spel met de tablet buiten! 

Om een Ojoo te spelen moet je de gratis app downloaden, een spel kiezen en kan je aan de slag. Tijdens het spel heb je geen internet nodig. Er zijn Ojoo’s in verschillende steden en met verschillende thema’s. Wandel je langs een bepaald punt, dan komt de opdracht, het spelletje of de informatie vanzelf op je scherm te staan. Je moet aan de hand van een GPS in de app de verschillende punten vinden. Er wordt een extra dimensie aan de werkelijkheid gegeven.

Zelf een Ojoo maken kan ook via de Ojoo studio, hierop kan je een abonnement nemen van €7 per maand.

In de bib gebruiken wij Ojoo voor een wandeling/fietstocht over de Groote Oorlog in Bree. In de zomermaanden is de zoektocht van Vlieg al enkele jaren aan de hand van een interactieve Ojoo met spelletjes in en rond het centrum van Bree.

Voor meer info klik hier

Aurasma

Aurasma is een tool waarmee je afbeeldingen tot leven kan brengen. Door met je smartphone of tablet een bepaalde afbeelding te scannen met de Aurasma app, komt er extra info naar boven, begint er een quiz of een filmpje …

Je maakt eenmalig een account aan op Aurasma, je laadt de afbeeldingen op waarbij je de extra laag wil toevoegen en je stelt in wat er in de extra laag te zien moet zijn. Hoe dat allemaal moet, kan je in deze handleiding lezen. 

Als je een bepaalde afbeelding wil scannen, moet je wel geabonneerd zijn op het kanaal dat met die afbeeldingen werkt. Dit is gratis. 

In de bibliotheek maakten we een interactief stadsplan van Bree. We hingen langs het stadsplan foto’s van hoe die plek er vandaag uitziet. Wanneer je de afbeelding scande, kwam er een oude foto van die plek tevoorschijn met een klein beetje geschiedenis.

Voor meer info klik hier.

Meer vragen?

Dit zijn de tools die wij in de bib gebruiken. Heb je er vragen over? Aarzel niet om ze te stellen!

Tijdens de klasuitleen in december zullen we een demo geven van het green screen.

Tot volgende maand voor een nieuwe ‘Mediawijs onderwijs’ met tools en tips.

Afbeeldingsresultaat voor mediacoach


Deel op...


Lees verder...

Gastblog: Zelf een 3D-printer in elkaar zetten

Jacky Verslegers volgde de workshopreeks ‘Zelf een 3D-printer in elkaar zetten’ in de bib van Bree. Gedurende drie avonden leerden…

Lees meer

Leestipje: De mogelijkheden van 3D printen

Terwijl er in de bibliotheek een 3D printer in elkaar gezet wordt, kan u via de link een artikeltje lezen…

Lees meer