Gastblog: Zelf een drone bouwen

Xander, Stef, Tom, Stijn en Neel aan het woord.

Tom en Stijn

Met vijf teams gingen we aan de slag. Brecht, Sven, Sander en Ian (leerlingen van het TISM) hadden zich goed voorbereid. Zij namen vorig jaar deel aan een dronewedstrijd en kaapten er alle prijzen weg. Nu deelden ze hun kennis met ons.

Tom: “Op dag 1 ontdekten we alle onderdelen en startten we met de bouw van de drone. Bijgestaan door de leerlingen soldeerden we al enkele onderdelen aan elkaar.” Stijn: “ Echt super leuk zo een drone maken! Vooral het solderen is heel leuk! Het is leuk dat je een drone kunt maken die echt werkt en er ook nog cool uitziet. Thuis gaan we zeker nog wat verder afwerken ik kijk al uit naar dag 2.”

Neel (en ook een beetje Neels papa)

Ik wilde heel graag meedoen aan de workshop omdat een zelfgemaakte drone leuk is om te bouwen EN om mee te vliegen. Tijdens de workshop leerden we dat een drone een ‘vliegend tuig’ is dat op afstand bedien wordt. Onze drone vliegt met 4 propellers.

Wetenschap en techniek vind ik tof, omdat ik graag weet hoe alles in elkaar zit en hoe de dingen werken. Het echt in elkaar steken van de drone vond ik het dan ook het allerleukste. Maar ik heb de drone ook leren programmeren en ermee vliegen.
We hebben een handleiding gekregen waar voor iedere les de stappen in uitgelegd stonden. De 1ste les mochten we het frame in elkaar schroeven en de controllers aan de motoren solderen. In de 2de les mochten we de voedingsstekker en de motoren aan de printplaat solderen. En ook de ontvanger verbinden. Tijdens de 3de les werd onze drone geprogrammeerd door de studenten van TISM. We hebben toen ook uitleg gekregen hoe we de drone moesten besturen.

De begeleiders hebben zéér goed hun best gedaan en waren heel behulpzaam. Ze stonden ook steeds klaar om onze vragen te beantwoorden.

Xander en Stef

We hadden al ervaring met techniek en konden deze ervaring nu gebruiken om een drone te bouwen. Nu hebben we er dus zelf één gemaakt. De manier van denken in wetenschappelijke en technische projecten vinden we leuk.

Ondanks de ervaring de we al een beetje hadden, hebben we nog van alles bijgeleerd: zo mag je bijvoorbeeld de polariteit niet omwisselen. We monteerden de drone, programmeerden en testten hem. Onze drone zoekt een evenwicht door de 4 propellers.


Deel op...


Lees verder...

UiTtip: Hello,Robot. Designmuseum Gent

Nemen robots de wereld over, of gaan ze de wereld redden?  Voor u bezocht, de tentoonstelling ‘Hello, Robot.’ in het…

Lees meer

Bee-Bot in de Bib

Wat is een Bee-Bot eigenlijk? Een Bee-Bot is een programmeerbare vloerrobot. Kleuters en kinderen van het 1ste en 2de leerjaar…

Lees meer