Hebben we allemaal digibesitas?

De digimeter 2018

Digibesitas, hebt u er al van gehoord? De term duidt op het overmatig gebruik en de afhankelijkheid van nieuwe media en technologieën. Een echte verslaving als het ware.

IMEC (Interuniversitair Micro-Elektronica Centrum) bevraagt elk jaar honderden Vlamingen over hun gedrag naar de nieuwe media en technologieën toe. De resultaten vormen de digimeter en ze liegen er niet om: we gebruiken steeds meer digitale diensten en onze afhankelijkheid ervan neemt steeds toe. Zoals overal geldt: ‘TE is nooit goed’. Vooral twintigers en dertigers hebben last van digibesitas. 

De digimeter geeft aan dat de explosie van digitale diensten zich het voorbije jaar heeft voortgezet. Denk maar aan WhatsApp, YouTube en Instagram. Maar ook betalende diensten zoals Netflix en muziek streamingdiensten. Facebook blijft in het algemeen de meest gebruikte social media, al is er een lichte daling merkbaar. SnapChat verliest steeds meer gebruikers.
Ons meest gebruikte toestel is de smartphone, maar ook de laptop/PC blijft onmisbaar in tegenstelling tot de tablet. Juist doordat we de digitale diensten zoveel, en zo gemakkelijk, gebruiken, zijn we er zo afhankelijk van. Steeds meer mensen vinden dat we er teveel tijd aan besteden. We kunnen hierdoor ons werk soms maar moeilijk loslaten. Dit voortdurende gevoel van bereikbaar moeten zijn veroorzaakt stress. 

Toch gaan steeds meer mensen op een bewustere, ‘mediawijzer’ manier om met deze nieuwe tendensen. Enkele voorbeelden zijn:

1. Out of sight, out of mind. Leg je smartphone buiten je gezichtsveld wanneer je je wilt focussen op belangrijke taken zoals gesprekken, vergaderingen, of autorijden.

2. Go with the flow. Blijf je werkritme behouden door je meldingen of smartphone uit te zetten.

3. Laat je smartphone helpen. Stel je smartphone zo in dat hij vanaf een bepaald uur in vliegtuigmodus of niet storen-functie gaat.

4. Al gehoord van ‘phone stacking’? Sluit een pact met je vrienden of familie. Leg tijdens een drink of etentje alle smartphones in het midden van de tafel. Diegene die als eerste zijn of haar smartphone neemt, betaalt de rekening.

5. Stop de blauwe vinkjes die verklappen wanneer je een bericht gezien hebt! Stel je berichtendiensten als WhatsApp of Messenger zo in dat anderen niet kunnen zien dat je hun bericht gelezen hebt.

Wil je het volledige rapport met de resultaten van de digimeter lezen? Klik hier.

Kop Op

Gelukkig (h)erkennen we digibesitas steeds beter. 6 op de 10 Vlamingen leggen zichzelf zelfs regels op om het smartphone gebruik onder controle te houden. Ook al is dat vaak moeilijk.

Wil je een correct beeld van je smartphone gebruik en goede tips die jij kan gebruiken om digibesitas tegen te gaan?  Doe mee aan de Kop Op campagne voor bewuster smartphone gebruik. 

Vul de zelftest in op kopop.be en ontdek welke van deze 5 gebruikers jij bent, met de bijhorende tips. 

Het doel is niet om de smartphone te verbannen, wel wordt er gestreefd naar een evenwichtiger gebruik. 

Nog meer weten over hoe je met jouw smartphone gebruik om moet gaan op een mediawijze manier?

Downloadt de gratis mobileDNA app. Deze app brengt jouw gewoonten in kaart, geeft je inzicht in je smartphonegebruik én reikt tips aan om te werken aan je ‘smartphonehygiëne’.


Deel op...


Lees verder...

Lachen met technologie? Ja, graag!

Kan je lachen met (nieuwe) technologie, STEAM, en makers? Ja natuurlijk! Henk Rijckaert (zelf lid van de makerbeweging) zette zijn…

Lees meer

App in de kijker: 112 BE

De app 112 BE is een van de mogelijkheden om de noodcentrales te contacteren als je in nood bent en…

Lees meer